کنگره اکسیدا 2024

63rd International Annual Congress of Iranian Dental Association (EXCIDA2024 )

سخنران: دکتر شهاب کاوسی نژاد، متخصص ارتودنسی و محقق هوش مصنوعی در علوم پزشکی و توسعه دهنده شبکه های عصبی مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از موضوعات پرکاربردی است که برای تشخیص الگو و پردازش داده‌های بزرگ و پیچیده به کار می‌رود. این تکنولوژی به طور گسترده در دندان‌پزشکی نیز به کار می‌رود. هوش مصنوعی (AI) اخیراً در دندانپزشکی بالینی معرفی شده است و به متخصصان در تجزیه و تحلیل داده های پزشکی با سرعت بی سابقه و سطح دقت قابل مقایسه با انسان کمک کرده است. با کمک هوش مصنوعی، می‌توان اطلاعات معناداری را از پایگاه‌های اطلاعاتی دندان‌پزشکی، به‌ویژه رادیوگرافی‌های دندان، استخراج کرد.

در سخنرانی نام برده ‌شده، کاربردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی و پروژه های تحقیقاتی اینجانب و نحوه‌ی استفاده از یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای تحلیل داده‌های پزشکی بررسی شد. این فناوری‌ها در تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، طراحی درمان‌ها و حتی پیش‌بینی بیماری‌های آینده بسیار مؤثر هستند.

موضوعی که در این سخنرانی مورد بررسی قرار گرفت، شامل مثال‌های هوش مصنوعی در علوم پزشکی و دندان پزشکی و نحوه‌ی استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی بود.

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های مهم در علوم پزشکی است که در بسیاری از زمینه‌های مرتبط با سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در علوم پزشکی، بهبود تشخیص بیماری‌ها و معالجه آن‌ها است. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی، می‌توان داده‌های پزشکی از جمله علائم بالینی، آزمایش‌های تشخیصی و تصویربرداری را آنالیز کرد و برای تشخیص و درمان بهینه بیماری‌ها استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود دقت تشخیص بیماری‌ها، حجم بزرگ داده‌های پزشکی (Big data) است که با تجمیع داده‌های مختلف، می‌توان تشخیص برای بیماری‌های نادر و پیچیده تر را با دقت بیشتری ارائه داد. بنابراین هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین حوزه‌های پیشرفته و مهمی در علوم پزشکی به حساب می‌آیند که می تواند در بهبود تشخیص بیماری‌ها، پیشگیری از آن‌ها و بهبود کیفیت درمان استفاده شود.